גיר טיפטרוניק הוא גיר המשלב אפשרויות תפעול ידניות לגיר יחד עם יכולות אוטומטיות, כך שהשליטה הידנית בגיר היא לא מלאה, והגיר מצוייד ב”מוח” המוריד או מעלה את ההילוך באופן אוטומטי לפי מצב הנהיגה. היתרון בגיר זה הוא שמירה על הגיר במקרים בהם הנהג מבצע “טעויות” בבחירת הילוכים שעלולות לפגוע בגיר.
גם בגיר טיפטרוניק קיימות תקלות טיפוסיות לגיר מסוג זה, כגון כשל בסולנואיד, בעיה במומנט, בעיות הסטה ועוד. נעבור כאן על העיקריות שבהן:
בעיית הסטה
בעיה נפוצה שנובעת מתקלה בשידור הגיר בהחלפת ההילוכים. בעיה זו לרוב ניתנת לתיקון באמצעות תכנות הגיר מחדש או עדכון התוכנה בגיר.
סולנואיד פגום
בגיר טיפטרוניק קיים סולנואיד חשוב בשם N98. כשל בגיר זה גורם להחלפת הילוך פתאומית מהילוך 4 להילוך 1. מצב זה מתקיים בשל העובדה שתשדורות הגיר מבוססות על מספר סולנואידים. במקרה כזה תורגש ירידה חדה במהירות הרכב, כמו בלימה פתאומית.
רעידות בהילוכים
גם בעיה שנוצרת כתוצאה מבעיות שידור ונגרמת בשל כשל בממיר המומנט. במצב זה יישמעו צלילי שקשוק בגיר או שהנהג יתקשה להעביר הילוך מהילוך ראשון. במקרה זה יש לבצע בדיקה ותיקון בהקדם על מנת למנוע היווצרות בעיות נוספות.
רעשים מוזרים
בעיה שקיימת בגיר טיפטרוניק כמו גם בגירים אוטומטיים: קולות צווחות, קשקוש או יבבות שנשמעים שמגיעים מתחתית הרכב מעידה על בעיה בהילוכים. לעיתים בשל דליפה של נוזל תיבת ההילוכים, מחסור בנוזל או חיכוך בין רכיבי התיבה בשל נוזל שאינו מתאים. גם במקרה זה יש להגיע עם הרכב למכונאי בהקדם לפני החמרה. חשוב להחליף את נוזל התמסורת בזמן ולפי הוראות היצרן.
עיכוב בהעברת הילוך
בעיה שנגרמת בעקבות מחסור בנוזל התמסורת, כשל במשאבת הלחץ בגיר או בעיה במצמד.
חימום יתר של הגיר
מתרחש במצב שבו קיים מחסור בנוזל – או לחילופין בשל כמות נוזל גבוהה מידי. במצבים אחרים, התחממות יתר של הגיר עשויה להתרחש עקב גרירה של מטען כבד על ידי הרכב, או נסיעה עם מטען כבד ברכב לאורך זמן.