“מצמד” (קלאץ’ בלשון העממית) למעטים שעדיין אינם יודעים זאת, הינו הרכיב ברכב שמקשר בין מנוע הרכב לגיר שברכב. באמצעות המצמד שברכב מבוצע הניתוק הנדרש שבין מנוע הרכב לגלגלים, לצורך החלפת ההילוך, פעולה שנועדה להתאים את מהירויות הנסיעה לתנאים שבדרך. לחילופין, משמש מצמד הרכב לשם עצירתו ללא צורך בכיבוי של המנוע.
כיצד פועל מצמד הרכב?
המצמד פועל באמצעות הפרדה בין משטחי המצמד (שמכונים גם דסקיות חיכוך) – דסקית-לחץ אחת מחוברת מצידו של המנוע ואחת – מחוברת לגיר הרכב. בעת הפעלת המצמד משתחררים קפיצי כיווץ והדסקיות הופכות לחופשיות יותר. פעולה זו מבוצעת בצורה הדרגתית ומתונה במקרים בהם מתבצע המעבר ממצב של רכב נייח לרכב נע או בהעברת ההילוכים בכדי למנוע את “קפיצת” הרכב בעת ביצוע המעברים הללו. ברכבים בעלי תיבת הילוכים ידנית ההפעלה תתבצע באמצעות הלחיצה על דוושת המצמד (הדוושה השלישית ברכב) בעוד שבגירים הרובוטיים והאוטומטיים היא תתבצע על ידי היחידה הרובוטית או מחשב הבקרה.
תקלות נפוצות במצמד הגיר הרובוטי
המצמד אינו מכוון – המצמד אמור להיות מכוון, תמיד, בהתאם להוראותיו של יצרנית הרכב, כך שבעת החלפת המצמד יש גם להקפיד ולבצע כיוון בידי איש מקצוע.
המצמד “מחליק” – החלקת מצמד היא אחת מהתקלות הנפוצות, בין אם הסיבה לכך היא אי כיוון נכון שלו או שחיקה ובלאי שהתרחשו לאורך הזמן. במקרים כגון זה, חשוב לטפל בכך בהקדם, שכן, הזנחה ואי טיפול מתאים עלולים לגרימתם של נזקים כבדים למצמד ולגלגל התנופה, ואף לצריכת דלק גבוהה מהנחוץ.
המצמד “קופץ” – עוד תופעה שאיתה מתמודדים מצמדים הן “קפיצות”. לרוב, תופעה זו מפגם בחיבור של דסקיות הלחץ באין אם אל המנוע ובין אם לתיבת ההילוכים של הרכב.
המצמד מתחמם ונשרף – תופעה שעלולה להיווצר כתוצאה משחיקה ומבלאי לאורך הזמן, או, לחילופין, בשל יצירת עומס על המצמד בשימוש אגרסיבי או שגוי. בכל מקרה, מקורה של התופעה בחימום הפוגע בחלקיו של המצמד, ובסופו של דבר גורם לשריפתו וליציאתו מכלל פעולה.
ההבדלים בין מצמד גיר רובוטי לידני
בעוד שברכבים בעלי תיבת ההילוכים הידנית הכוללים דוושת מצמד לצורך הפעלת המנגנון של המצמד, ביצוע הפעולה, לכשעצמו, עשוי להיות מעט מטריד ומסרבל את רציפות הנהיגה, במכוניות בעלות הגיר הרובוטי, החיים קלים יותר. תיבת ההילוכים כוללת את היחידה הרובוטית שאחראית לביצוע החלפת ההילוכים. יחד עם זאת, גם במכוניות בעלות הגיר הרובוטי ישנם מספר דברים שעליהם חשוב להקפיד. למשל, על אף שאין המדובר בדוושה פיזית, גם כאן, חשוב שלא לאמץ את המצמד. כלומר, שאין ללחוץ חזק על דוושת הדלק בעת המעברים ממצבי מנוחה לתנועה (מה שמכונה “חראקות”).
שאלות נפוצות
נורת DSG מהבהבת לרוב תעיד על בעיה כלשהי ברכיב המכטרוניקס הכולל את מוח ומחשב הגיר. יש לגשת למוסך לביצוע דיאגנוסטיקה.
תקלות נפוצות בגיר DSG מתאפיינות רעידות במעבר בין הילוכים, בעיות במכטרוניקס (המשלב את מוח הגיר ומחשב הגיר), בעיות במצמדים האוטומטיים הכפולים, בעיה בבורר הגיר ועוד.
הטיפולים לגיר מתקדם זה הם לא זולים, העלות משתנה בהתאם לסוג החלק הזקוק לשיפוץ כאשר החלפת מצמדים לדוגמא יכולה לנוע בין 5,000 ל-10,000 כאשר החלפת הגיר עצמו יכולה לחצות ה-15,000. בגירטרוניק אנו מספקים שירותי שיפוץ גיר DSG במחיר משתלם במיוחד, כולל אחריות לחצי שנה.
בגירטרוניק אנו מעניקים חצי שנה אחריות על שיפוץ גיר לכל סוגי הרכב