דמיינו שיצאתם לטיול, אתם נוסעים בכביש המהיר, חלונות למטה, נהנים מהנסיעה. לפתע, אור צהוב מהבהב בלוח המחוונים – נורית “בדוק מנוע” המפחידה נדלקת. החרדה עולה. האם לעצור? למהר הביתה או למוסך? להתעלם? הירגעו, תנשמו, ותבינו: האור הזה הוא הדרך של הרכב שלכם לאותת על הבעיה, אבל זה לא בהכרח אומר כי ישנו מצב חירום. הנורות בלוח המחוונים מאותתות לנו על מצבים ובעיות שונות ברכב, כשלפעמים הנורות מספקות לנו מידע כללי מאוד ובאמצעות סורק מיוחד ניתן לקבל מידע מפורט יותר אודות מקור התקלה. ובמאמר זה נלמד על המערכת לזיהוי תקלות (OBD) תוך התמקדות בתקלות הנפוצות הקשורות לתיבת ההילוכים ברכב.
מה עלינו לעשות במידה ונורה אזהרה נדלקה?
- אור קבוע: אם האור נשאר דלוק אבל לא מהבהב, זה בדרך כלל מצביע על בעיה פחות דחופה. קבעו תור למכונאי שלכם בקרוב.
- אור מהבהב: זה מסמל בעיה חמורה יותר. עצרו במקום בטוח, כבו את המנוע, וגררו את הרכב למוסך.
זכרו, התעלמות מאזהרה יכולה להחמיר את הבעיה ולהוביל אל תיקונים יקרים בהמשך. במידה ויש ברשותכם סורק OBD תוכלו לחברו אל שקע הרכיב ברכב ולקבל מידע נוסף ומפורט יותר על התקלה.
מערכת ה-OBD לזיהוי קודי תקלה
תחשבו על הרכב שלכם בתור מערכת מכנית מורכבת, הבנויה מאלפי חלקים שונים הפועלים יחד. בדומה לגוף האדם שיש לו מערכת העצבים האחראית על תפקודו, גם לרכב יש מערכת אלקטרונית מתוחכמת שמנטרת ומפקחת על פעולת כל מערכותיו. מערכת זו נקראת OBD, והיא כוללת חיישנים ומחשב מרכזי האוספים נתונים מכל חלקי הרכב ברגע אמת. כאשר המחשב מזהה תקלה או חריגה מטווח הפעולה התקין, הוא מדליק נורת אזהרה ספציפית כגון “בדוק מנוע” כדי להתריע בפני הנהג. התקלות שה-OBD יכולה לזהות מגוונות מאוד – החל מבעיות קלות יחסית כמו פקק שגורם לאי סדירות בהזרקת הדלק, ועד תקלות חמורות יותר כמו דליפה במערכת הדלק או חיישן פגום שמשבש את פעולת המנוע. המחשב המרכזי מסוגל להבחין בין מצבים שונים ולהדליק נורות שמשקפות את חומרת התקלה.
הבנת קודים של OBD
מערכת OBD מאחסנת “קודי תקלה” שמצביעים על מקור הבעיה. קודים אלו, נקראים על ידי סורק OBD, יכולים להיות מוצפנים. בעוד שפענוחם דורש מומחיות, היכרות עם קודים נפוצים לבעיות תיבת הילוכים כמו P0700 או P0750 יכולה להיות מועילה.
קודים גלובליים מול קודי יצרן
התו הראשון בקוד מציין את טווחו: “P” לגלובלי (כל הרכבים) ומספר (למשל, “1”) ליצרנים ספציפיים.
קודי תקלה נפוצים לתיבת הילוכים
- P0182 חיישן טמפרטורת דלק קלט נמוך
- P0218 חימום יתר של תיבת הילוכים (בעיה בחיישן נוזל)
- P0613/P0614 בעיות במודול בקרת תיבת הילוכים (TCM)
- P0700 בעיה כללית במערכת בקרת תיבת הילוכים
- P0706/P0715 תקלות חיישנים המשפיעות על העברת הילוכים
- P0720 תקלה בחיישן מהירות
- P0750-P0770 תקלות סולנואיד המשפיעות על זרימת נוזל בתיבת ההילוכים
לסיכום, במידה ונורה אזהרה כמו “בדוק מנוע” נדלקה או קיים חשד לתקלה ברכב ניתן לקבל מידע מפורט יותר אודות מקור התקלה באמצעות סורק OBD. שימוש בסורק וגילוי המשמעות של התקלות עשוי לספק לנו מידע ראשוני בבואנו למוסך (ולעיתים גם להקטין את הסיכון “שיעבדו” עלינו במוסך) או אף לטפל בתקלה בעצמו במידה ומדובר בתקלה פשוטה יחסית או במידה ויש לנו את הידע הטכני לכך. כל אלה עשויים לחסוך לנו כאב ראש ובהוצאות הכספיות על תיקונים לרכב.