כדי להעביר הילוכים ברכב ידני או כדי לבחור הילוכים ברכב אוטומטי אנו נעזרים במוט ההילוכים. ברכב ידני לרוב יופיעו על מוט ההילוכים, אפשרויות ההילוכים וסימון העברה לרוורס וניוטרל. כדי להניע את המוט ברכב ידני צריך יהיה הנהג ללחוץ על דוושת הקלאץ’, בעוד שברכב אוטומטי אין צורך ללחוץ על דוושה לשם העברת הילוך, פרט להעברת המוט למצב רוורס או מצב חנייה. קושי בהעברת המוט למצבים שונים יכול להצביע על בעיות טכניות שונות.
כיצד נזהה תקלה במוט ההילוכים?
הבעיה הנפוצה ביותר של מוט הילוכים היא קושי בהזזתו מהילוך אחד לאחר. לעיתים הבעיה הטכנית תביא לכך שלא ניתן יהיה להזיז את המוט כלל. בעיות אלו יכולות להתרחש בכלי־רכב אוטומטיים וידניים כאחד. בכלי־רכב ידניים, קושי בהזזת מוט ההילוכים יכולה להצביע על כך שישנה דווקא בעיה בדוושת הקלאץ’. במקרים אחרים הבעיה נובעת מתקלות בתיבת ההילוכים עצמה.
תסמינים נוספים שיכולים להעיד על תקלה במוט ההילוכים, הם רעשי חריקה בעת הזזתו. כמו כן, ייתכן ויורגשו רעידות במוט בעת הנעתו גם כן. תסמינים אלה נפוצים יותר במקרים שבהם התקלה קיימת בתיבת ההילוכים. אי העברה הילוך כלל יכולה להצביע על בעיה בכבל בורר ההילוכים. תקלה נפוצה במוט היא החלקה שלו, כלומר קפיצה בין הילוכים והיא מהווה סכנה בטיחותית גדולה ולכן במקרה זה, כמו גם בכל תקלה הקשור למוט או תיבת ההילוכים יש לפנות למוסך גירים מקצועי לשם אבחון מדויק של התקלה ומתן טיפול מתאים.
תקלות נפוצות בתיבת ההילוכים
כפי שציינו קודם לכן, לרוב תקלות המופיעות במוט ההילוכים מצביעות על בעיות בתיבת ההילוכים עצמה. ישנן תקלות שכיחות יותר מאחרות, כמו מחסור בשמן גיר או בלאי בתוך חלקי הגיר. מאחר ותיבת ההילוכים כוללת בתוכה מערכת מורכבת, המייצרת גם חום רב, חלקים רבים עשויים להינזק. כאשר ישנו מחסור בשמן גיר, חלקי המערכת מתחככים זה בזה עוד יותר, וכך נוצר בלאי כבד.
תקלה שכיחה נוספת היא תקלה במוח הגיר, היחידה המבקרת על הוויסות ההידראולי של מערכת הגיר. כאשר ישנה תקלה במוח הגיר, לא מתאפשר מעבר חלק של הילוכים, ולכן הנהג חווה קושי בהעברת ההילוך באמצעות המוט. רכיב מרכזי נוסף בתיבת ההילוכים הוא מחשב הגיר שעלול להינזק כתוצאה מטיפול לוקה של מכונאי רכב או כתוצאה מנזקי רטיבות, מה שעלול לגרום לבעיות בתפקוד של הגיר.