בשל היותו של הגיר מורכב מחלקים מתכתיים רבים הנעים יחד ומתחככים זה בזה, יש צורך בשימון מתמיד של המערכת בכדי למנוע התחממות יתר של התיבה, מצב שעלול לגרום לנזקים. לצורך כך קיים שמן הגיר – שמן בעל תכונות של זרימה טובה מצד אחד ומצד שני צמיגיות מספקת על מנת שישהה מספיק זמן בין החלקים, יספוג את החום באופן מיטבי ויאפשר טמפרטורת עבודה אופטימלית בגיר.
מקור השמן ורמת הצמיגיות
קיימים סוגים רבים של שמן גיר, שמובדלים ביניהם לפי מקור השמן – סינתטי או מינרלי (טבעי) וכן לפי רמת הצמיגיות של השמן.
שמן ממקור טבעי הוא יחסית זול אך אינו בעל כושר ספיגת חום גבוהה כמו זה הסינתטי. לכן, ברכבים שתיבת ההילוכים שלהם מועדת להתחממות יתר (כגון רכבים ישנים, רכבים שסוחבים משקל רב בדרך ארוכה ועוד) מומלץ להשתמש דווקא בשמן סינתטי שנחשב להרבה יותר איכותי ומועיל לגיר, ובעל יכולת לשמור על טמפרטורות טובות יחסית בגיר גם בעומסי חום קיצוניים.
על מנת לדעת איזו רמת צמיגיות של שמן נדרשת לגיר הספציפי שלכם, חשוב להישמע להוראות היצרן של הרכב – שם בד”כ תצוין רמת הצמיגיות הנכונה. צמיגיות הרכב משפיעה על מהירות הזרימה שלו, וככל שהשמן צמיגי יותר – כך הוא הזרימה שלו תהיה איטית יותר. בד”כ יש צורך באיזון נכון בין התכונות, שכן יש צורך שהשמן יספיק לספוג את החום באופן אופטימלי מצד אחד, אך יחד עם זאת יהיה עם זרימה טובה ויגיע אל כל החלקים.
החלפת שמן גיר
שמן גיר אינו דומה לשמן מנוע ואין צורך להחליפו בכל טיפול רכב. את שמן הגיר מומלץ להחליף מידי 80 אלף ק”מ. את מסנן שמן הגיר, לעומת זאת, מומלץ להחליף באופן תכוף יותר בכדי לסלק פסולת מהמערכת ולמנוע סתימות.
במקרים בהם הרכב בשימוש אינטנסיבי בדרך כלל – כמו עומסים כבדים ומרחקים ארוכים, מומלץ להחליף את השמן לעיתים יותר קרובות. חשוב לשים לב למצב הגיר ובמקרה שעולה ריח שרוף מהגיר יש צורך דחוף להחליפו ולמנוע נזק לתיבה.
החלפת שמן גיר היא צעד שמומלץ מאוד לעשות אותו במוסך מורשה ולא באופן עצמאי. למרות המידע הרב שעובר ברשת על החלפת שמני גיר, ישנם שלבים חשובים שכדאי לבצע בכדי שהעבודה אכן תהיה תקינה ומספיקות טעויות קטנות שנובעות מחוסר הבנה בכדי לגרום לנזק לתיבה, כגון מילוי שמן בכמות לא נכונה ועוד.