עד לפני כמה שנים עוד דיברו רק על ההבדל בין גיר ידני לאוטומטי. בעולם של היום האבחנות האלה כבר מיושנות. כדי להבין מה סוג תיבת ההילוכים שנוח לכם לנסוע איתו, עליכם לדעת קודם את ההבדלים בין גירים אוטומטיים.
אז בואו נעשה סדר בדברים:
גיר רובוטי
הוא גיר ידני בבסיסו, בו מחשב משלב את ההילוכים במקום הנהג, וכן משחרר ומנתק את המצמד. על אף שהנהג אינו צריך להעביר את ההילוכים בעצמו, הוא מרגיש כמו ברכב ידני, ועליו למשל לבצע זינוק בעלייה כדי שהרכב לא יתדרדר, או להוריד את הרגל מהגז בזמן שהמחשב מעביר הילוך כדי שהרכב לא ייטלטל. ברכב בעל תיבת הילוכים רובוטית אין כפתור Overdrive OFF, ועל מנת לקבל כוח מנוע הנחוץ כדי להאיץ או לעקוף בזריזות, יש לבצע באמצעות כפתור הקבוע בידית ההילוכים האוטומטית פעולות המדמות הורדת הילוך. יש נהגים שזה מפריע להם, והם מתקשים ליהנות מנהיגה במכונית בה מותקן גיר רובוטי על אף שהוא פוטר אותם מהצורך להעביר הילוכים בעצמם. לרכב בעל תיבת הילוכים רובוטית יש גם יתרון: הוא חוסך בדלק יותר מאשר רכב בעל תיבת הילוכים רציפה, ולכן עשוי להיות עדיף במקרים בהם עושים ברכב נסיעות ארוכות.
גיר רציף
גם הוא סוג של תיבת הילוכים אוטומטית, המורכבת משני קונוסים הפוכים שרצועת גומי מתוחה ביניהם. הודות לכך שהגיר יכול למקם את הרצועה בכל נקודה שהיא על שני הקונוסים, ולא חייב להסתפק במיקומים ספציפיים שהמעבר ביניהם חד, רכב עם תיבת הילוכים רציפה מתאפיין בהעברת הילוכים רכה וחלקה יותר והנוהגים בו אינם צריכים לסבול מהעברות הילוכים חדות, דמויות מכה, המקפיצות או מרעידות את הרכב בעת האצה או בנסיעה בפקקים.
גיר DSG
הוא הדור הבא של תיבות ההילוכים הרובוטיות – ומשלב במידה רבה את הטוב מכל
העולמות. בגיר זה שני הילוכים עוקבים משולבים במקביל, כשאחד מהם מנותק מהמנוע על ידי מצמד (קלאץ’), והמחשב המפקח על התיבה מבצע העברת הילוכים מהירה ביותר, כמעט מיידית, על ידי חיבור למנוע של ההילוך המנותק וניתוק מהמנוע של ההילוך המחובר. כך מתקצר זמן העברת ההילוכים באופן משמעותי והטלטלה הנלווית להעברת הילוכים חדה נחסכת מהנהג. עם זאת, גיר DSG ניחן ביתרונות של גיר ידני על פני רובוטי: חיסכון בדלק וזריזות יחסית, ומשפר את ביצועי הרכב ואת צריכת הדלק שלו כאחד (כאשר צריכת הדלק המופחתת מביאה גם להפחתה בזיהום האוויר).
אז לאחר שסקרנו את ההבדלים בין גירים, איזו תיבת הילוכים אוטומטית אתם רוצים ברכב שלכם? כדי להשיב על השאלה הזו עליכם לחקור בנושא. היכנסו לאתרים המתמחים בתחום ולפורומי רכב, לימדו את הסוגים השונים לעומק, שיקלו את היתרונות והחסרונות שבכל דגם ובחרו את הגיר שלכם באופן המושכל ביותר.