יצרני הרכבים ממליצים בדרך כלל על החלפת השמן בתיבת ההילוכים לכל 100 אלף ק”מ לערך. החלפת שמן גיר מסייעת לניקוי המערכת משאריות לכלוך ופיח וכניסה שמן נקי למערכת, מונעת באופן משמעותי את החיכוך בין החלקים במערכת, מקררת את מכלול הרכיבים ומונעת התחממות יתר. בעת החלפת השמן מומלץ להחליף בנוסף את מסנן השמן, שבדרך כלל צובר גם הוא לכלוך ושאריות שומניות בחלוף הזמן. בכל אופן, לגביי כל רכב מומלץ לבדוק בספר הרכב את התדירות המומלצת להחלפת שמן.
גיר רובוטי ומצמד כפול
הגיר הרובוטי הוא מעין ‘שילוב’ של הגיר הידני והאוטומטי, כאשר פעולה רובוטית אחראית על העברת ההילוכים בזמן הנכון, על פי ההוראות שמקבל ממחשב הרכב. כך, הנהג נהנה מיתרונות הגיר הידני אך ללא הצורך להתעסק עם המצמד והחלפת ההילוכים, מה שמקל על התפעול של הרכב ומעניק נסיעה נעימה יותר בפקקים או במצבי תנועה מורכבים.
בגיר בעל מצמד כפול קיימים שני מצמדים, שבטכניקה מסויימת מאפשרים העברת הילוכים מיידית וחלקה, כך שלא קיימת ההשהיה של המצמד עד להעברת ההילוך והעברת ההילוכים מתקיימת באופן הרבה פחות מורגש.
הודות למורכבות המערכות בהן, תיבות הילוכים רובוטיות זקוקות לשמים ייעודיים להן יחד עם תוספי שמן מומלצים על מנת לשמור על תפקודו התקין של הגיר לאורך זמן. החלפת שמן גיר רובוטי לרוב תתבצע בתדירות גבוהה יותר מבתיבת הילוכים אוטומטית.
כיצד מבצעים החלפת שמן בגיר רובוטי?
מעבר לצעדי התחזוקה של הגיר, בעיות שמתעוררות לעיתים בגיר הרובוטי עשויות להתרחש על רקע צורך בהחלפת שמן גיר. פעמים רבות החלפת השמן במוסך פותרת את הבעיה לאורך זמן.
אופן החלפת שמן בגיר רובוטי:
- הרמת הרכב על הליפט
- הסרת אטם (שייבה) הקרטר לשמן הגיר
- לאחר הסרת האטם יש צורך להמתין מספר דקות עד לריקון כל השמן מתיבת ההילוכים
- מילוי השמן: מתקן ייעודי לשאיבת השמן החדש והחדרתו אל פתח מילוי השמן בתיבת ההילוכים.
- סגירת הפתח באמצעות אטם קרטר חדש.
- נסיעת מבחן לבדיקת תפקוד הרכב לאחר ההחלפה.
לאחר ההחלפה ניתן להבחין כמעט מיד בהעברת הילוכים טובה יותר ובתפקוד כללי טוב יותר של הגיר.