לנסיעה עם מערכת הילוכים רובוטית יש מספר יתרונות לא מבוטלים, המערכת מאפשרת חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק, משלבת בין גיר רגיל לאוטומטי ומעניקה חוויית נהיגה שונה לנהג. יחד עם זאת, הנסיעה ברכבים הרובוטיים דורשת לעיתים קצת הסתגלות, חשוב להכיר בכך מראש ולנהוג נכון על מנת ליהנות מחוויית נסיעה מיטבית ולמנוע נזקים לגיר לרכב.
מהי מערכת הילוכים רובוטית?
גיר רובוטי משמעו תיבת הילוכים ידנית ללא מצמד (קלאץ’) שבה משולב רכיב רובוטי. הרובוט הוא זה שאחראי על פעולות שונות הנעשות בזמן הנסיעה. למשל, הוא מחשב את מהירות הנסיעה, מתאים את ההילוך הנכון למהירות שבה נוהגים, לסוג הדרך שבה נוהגים ועוד. ברכב יש דוושת גז ודוושת הבלמים ממש כמו ברכב הנוסע על גיר אוטומטי. בעבר היו מגיע הגיר עם קלאץ’ אחד אך עקב השיפורים שנעשו במערכת זו, כיום יש גירים המונים שני קלאצ’ים כשכול אחד מהם מתפעל חלק אחר של תיבת ההילוכים.
ההבדלים בין גיר רובוטי לידני
נהיגה עם גיר ידני מחייבת אותנו להשתמש גם בדוושת המצמד, דוושת הבלם וגם במוט ההילוכים. כאשר אנו רוצים לבלום את הרכב עלינו ללחוץ הן על המצמד והן על הבלם ולעצור. אם לא מבצעים זאת נכון מנוע הרכב נכבה ומשתתק. לעומת זאת בגיר הרובוטי אנו נכניס להילוך כמו בגיר אוטומטי ונתחיל את הנסיעה, ברגע שנווסת את המהירות הגיר הרובוטי נכנס לפעולה. כאשר אנו רוצים להאט או לעצור, נלחץ בעדינות על דוושת הבלם עד עצירה מלאה. כאן הרכב לא נכבה אלא נכנס למצב “זחילה”. דוגמה מצוינת לכך היא אם אתם עומדים בפקק תנועה, מספיק שתרימו מעט את הרגל מדוושת הבלם והרכב ינוע קדימה בזחילה.
כללי נסיעה נכונה בגיר הרובוטי
משום שגיר זה הוא מעין שילוב של גיר ידני ואוטומטי יש לדעת לנהוג בו באופן נכון. לפניכם מספר טיפים אשר יקלו את חוויית הנהיגה שלכם:
- עקביות – חשוב מאוד לשמור על עקביות בזמן הנהיגה, שכן אם תאיצו ותבלמו במהירות ולאורך זמן, המערכת האלקטרונית ברכב עלולה להתבלבל. האצה מהירה עלולה לגרום נזק, למצמד לוקח זמן עד שהוא נכנס לפעולה בעת התנעת הרכב ולכן חשוב להאיץ באופן מתון ולא בחוזקה ובמהירות.
- לא ללחוץ על הבלמים שלא לצורך – בתיבה הרובוטית אין מצמד פיזי ופעולות המצמד נעשית על ידי רובוט. נהגים לא מיומנים עלולים ללחוץ על דוושת הבלם שלא לצורך וזה עלול לאמץ את המנוע, להוביל לצריכת דלק מוגברת ולגרום לשחיקה מהירה של הבלמים.
- עקיפות – אם אתם רוצים לצאת לעקיפה עם רכב בעל גיר רובוטי עליכם לעשות זאת בהדרגה, הרכב אינו מאיץ במהירות כאשר לוחצים על דוושת הגז כפי שקורה ברכב עם גיר אוטומטי, ועליכם “לבנות” את המהירות בהדרגה לשם כך. הדבר תקף גם לגבי נסיעה בעליות, שכן למנוע תהיה בעיה רצינית לתפוס תאוצה בשעת העלייה, אם לא “בניתם” את המהירות קודם לכן, ומה שיקרה בפועל הוא שאתם תישארו על מהירות נמוכה ויהיה לכם קשה מאוד לצבור את התאוצה הנדרשת לעלות במהירות.
- לא לעצור את הרכב ע”י לחיצה על הגז – בעת נסיעה בשיפוע אין ללחוץ על הגז כדי לעצור את הדרדרות פעולה שעלולה לגרום נזק למצמד ותיבת ההילוכים. במקרה כזה יש ללחוץ על בלם היד או על הברקסים.