“גיר בועט” הוא מושג שמשמעותו הרגשת “מכה” או טלטלה ברכב בעת העברת הילוך או הילוך משולב. לעיתים מדובר במכה שמורגשת באופן חזק, ולעיתים במין זעזוע קל או חזק שמורגש בתא הנוסעים בעת העברת ההילוך. כשמצב כזה מתרחש, יש להניח שקיימת בעיה בתיבת ההילוכים המצריכה אבחון וטיפול.
גורמים אפשריים
לרוב, פעמים רבות מדובר במחסור בנוזל תמסורת בתיבת ההילוכים, או לחילופין בעיה בנוזל התמסורת שבגינה האפקטיביות של הנוזל נפגמת, כגון נוזל תמסורת ישן, מלוכלך או שרוף כתוצאה מתנאי עומס ואקלים קשים. כאשר אין סיבה לחשוד בבעיה כלשהי בנוזל, ישנן סיבות אפשריות נוספות:
- בעיה בחיישן הילוכים – חיישנים המקבלים מידע ממחשב הרכב ובעזרתם מחושב הרגע המדוייק להעברת הילוך. כשיש תקלה בממסר בין החיישנים למחשב עלול להיגרם מצב של גיר בועט או העברת הילוכים קשה.
- צינורות ואקום סתומות או רופפות – צינוריות הואקום אחראית על שינוי התזמון של העברת ההילוך. כאשר ישנה “דליפת ואקום” כתוצאה מסתימה או רפיון בחיבור הצינוריות הלחץ משתנה ובהתאם לכך נוצרות בעיות בהעברת ההילוכים בתיבה.
- בעיה בסולנואיד – הסולנואיד הוא רכיב חשמלי המאפשר את העברתו של השמן לעבר בית השסתומים. תקלות שונות בסולנואידים עשויות להביא למצב של קפיצה או מכה בעת העברת הילוך.
טיפול ומניעה
תחזוקה טובה לתיבת ההילוכים מונעת את רוב הבעיות שעלולות לצוץ במערכת. חשוב לבצע בדיקות תקופתיות ואם יש צורך – גם טיפולים מונעים מידי תקופה, ל מנת לשמור על תוחלת חיים ארוכה ואיכותית של תיבת ההילוכים.
חשוב להכיר את סימני האזהרה המקדימים לכל בעיה או תקלה, ובמידה וישנו חשד – לגשת בהקדם לאבחון וטיפול במכון גירים בעל ציוד מתאים לביצוע דיאגנוסטיקה מדויקת של התקלה ומתן טיפול מתאים. טיפול מוקדם ימנע נזקים גדולים שיצריכו עלויות תיקון גבוהות.