מצב של התחממות בגיר האוטומטי עלול לגרום לבעיות ונזקים בתיבת ההילוכים. במידה והבעיה לא מטופלת, הדבר יכול לגרום לבעיות בסולנואידים, לתקלות וסדקים בהילוכים ועוד, ובמקרים אחרים אף לנזק בלתי הפיך לגיר שיצריך את החלפתו.
מדוע הגיר האוטומטי מתחמם?
הסיבות שבגינן מתחמם הגיר הן רבות. נמנה כאן את העיקריות שבהן:
- מחסור בנוזל התמסורת בגיר – מצבים של דליפות, נזילות או נוזל תמסורת שלא הוחלף במשך זמן יכולים להביא להתחממות יתר של הגיר.
- עומסי רכב – נסיעות ממושכות עם משא כבד על הרכב או בתוכו, “מעייפות” את הגיר שמתאמץ וגורמות להתחממותו המהירה.
- תקלה בקולר הגיר – רדיאטור הגיר הוא החלק שאחראי על קירור תיבת ההילוכים. תקלות שונות ברדיאטור, כגון סתימות או לכלוך יכולות להביא לבעיה בתפקוד הקולר ומשם הדרך להתחממות יתר של הגיר קצרה.
- בלאי – מערכת הילוכים ישנה עשויה לסבול מבלאי ברצועות ההילוכים ושחיקה בחלקים שונים במערכת, שבתורם מביאים להתחממות בתיבת ההילוכים.
כיצד למנוע התחממות יתר בגיר?
תשומת לב לנוזל התמסורת – חשוב לבדוק מידי חודש את מצב נוזל התמסורת בתיבת ההילוכים: בבדיקה יש לבחון האם קיים לכלוך בנוזל או שצבעו נראה שרוף, ולהחליף אותו במידת הצורך. נוזל חדש ונקי שומר על טמפרטורת עבודה נמוכה בתיבת ההילוכים. במצב של מחסור בנוזל יש למלאו מחדש. כתמים על הכביש בעת חניית הרכב מעידים לעיתים על דליפה של נוזל התמסורת וכדאי לטפל בהקדם.
החלפת קולר גיר – חשוב לשים לב למצב הרדיאטור בגיר, ואם אפשר – מומלץ להחליפו מידי שנתיים. הרדיאטור נוטה לצבור לכלוך במשך הזמן ולתפקד ביעילות פחותה, מה שגורם גם כן להתחממות הגיר. במידה ומדובר ברכב שטח או רכב גדול עם עומסים כבדים – מומלץ להתקין בנוסף גם מצנן גיר.
כדאי לדעת
- נוזל התמסורת הוא המרכיב החשוב ביותר למניעת התחממות הגיר. חשוב לבדוק שנוזל התמסורת שנבחר הוא אכן סוג הנוזל שמתאים לתיבת ההילוכים, לפי הוראות יצרן הרכב.
- צעד נוסף שמסייע בקירור התיבה הוא הוספת מיכל נוזל עמוק יותר (עדיף מאלומיניום), שניתן להכניס באמצעותו נוזל רב יותר לתיבת ההילוכים – מה שמונע את חיכוך הרכיבים במערכת ושומר על טמפרטורת עבודה נמוכה יותר.