מערכת ההילוכים ברכב כוללת חלקים ופונקציות רבות ואחד מהרכיבים החשובים בה הוא אגן שמן הגיר. למרות מראהו הפשוט והצנוע, תפקידו הוא בעל חשיבות רבה בשמירה על פעילותה התקינה והחלקה של מערכת ההינע המורכבת. במאמר זה נלמד על תפקידו של אגן השמן, סימנים לתקלה באגן וכיצד ניתן לטפל באגן שמן תקול.
מבנה ותפקידו של אגן שמן גיר
אגן שמן הגיר הוא מכל מתכתי הממוקם בתחתית תיבת ההילוכים, ותפקידו לאגור ולהכיל את כל כמות נוזל הגיר החיונית לשימון ולקירור של כל הרכיבים הפנימיים הרגישים של התיבה כמו מיסבים ורכיבים חשמליים-אלקטרוניים. נוזל הגיר חוזר לאגן לאחר שמילא את ייעודו בפעילותה של תיבת ההילוכים.
האגן היציב מאפשר זרימה חלקה וסדירה של הנוזל דרך תיבת ההילוכים כאשר המנוע פועל, ובכך מונע כשלים ותקלות הקשורים לחוסר שימון או חימום יתר של רכיבי התיבה. בכל מבנה אגן שמן גיר החיבור החשוב ביותר הוא האטם הגומי הגמיש אשר מפריד בין האגן עצמו לתא תיבת ההילוכים. האטם זה חובק סביב קצוות האגן נועד לחסום את מעבר נוזלים החוצה, תוך שהוא מונע דליפה של שמן גיר החיוני לתפקוד התיבה.
סימנים לבעיה הנובעת מאגן שמר גיר לקוי ודרכי טיפול
עם חלוף השנים ועקב הבלאי הטבעי, אטמו של אגן שמן גיר עלול להידרדר באיכותו בעיקר עקב חשיפה ממושכת לחום, לחצים ונוזלים. תסמינים כמו סדקים וריכוך במרקם האטם הם סימני אזהרה לקראת כשל האטימה. במצב כזה, נזילה איטית של נוזל גיר דרך האטם שהתקלקל מהווה אזהרה ברורה שיש להחליפו. גם אם הנזילה אינה ניכרת לעין, ירידה משמעותית ברמת הנוזל שניתן לראות אותה באמצעות מדיד שמן גיר יכולה להעיד על כך שהאטם אינו מבצע את תפקידו כראוי.
השלכות אפשריות של נזילה ממושכת ורמת נוזל נמוכה במערכת ההילוכים כוללות התחממות יתר ועומסים על הרכיבים הפנימיים הרגישים של תיבת ההילוכים, שחיקה מואצת של החלקים הנעים וכתוצאה – גרימת נזק חמור ועד כשל מוחלט של התיבה. כמו כן, לעתים קרובות נדרשת לא רק החלפת האטם, אלא החלפה של אגן כולו, בעיקר בשל פגם מכני או השפעת החלודה ברכבים ישנים. בעיות אלו גם הן נתפסות על פי ירידה ברמות שמן גיר ונזילות מתיבה. תהליך ההחלפה מתבצע על ידי טכנאי מומחה במוסך מורשה. לכן, אם זיהיתם סימנים של נזילה באזור התיבה מומלץ לפנות למוסך הקרוב ללא דיחוי על מנת למנוע נזקי נוספים שמצריכים טיפול יקר וממושך.